Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

9 Bijlage 1: Verblijfscodes

1.1 Inleiding

In het hoofdstuk ‘Vreemdeling’ bespreken we dat een vreemdeling zonder rechtmatig verblijf, geen recht heeft op toeslagen (zie paragraaf 1.3). En dat een vreemdeling met bepaalde soorten rechtmatig verblijf aanspraak kan maken op toeslagen (als aanvrager), maar met andere soorten rechtmatig verblijf niet of alleen onder aanvullende voorwaarden (zie paragraaf 1.4). Het is daarom dus belangrijk om te weten of iemand rechtmatig verblijf heeft. En zo ja, wat voor soort rechtmatig verblijf. Hiervoor wordt gekeken naar de verblijfscode.

Afkortingen en begrippen

In het hoofdstuk ‘Afkortingen en begrippen’ staat een afkortingen- en begrippenlijst. Hierin staan alle in het Handboek gebruikte afkortingen. Ook worden veel begrippen toegelicht. Kijk daar dus als een afkorting of begrip onbekend of onduidelijk is.

1.2 Verblijfscodes

De IND vertaalt de verblijfsstatus van vreemdelingen naar verblijfscodes. Deze staan in de BRP. Door Toeslagen worden die vervolgens ook in TVS overgenomen.

Wanneer een vreemdeling naar Nederland komt en een aanvraag om een verblijfsvergunning indient bij de IND, wordt een verblijfscode gegeven. Sommige van die codes geven aan dat de vreemdeling zich nog (of weer) in een procedure bevindt voor het krijgen (of verlengen) van een verblijfsvergunning. Die verblijfscodes worden ook wel procedurecodes genoemd.

Bij iedere stap in de procedure (van de aanvraag tot de beslissing en tot aan een eventuele (hoger) beroepszaak) wordt beoordeeld welke verblijfscode de vreemdeling op dat moment heeft. Dit verloopt deels via het systeem van de IND. Voor het overige deel bestaat hier een aparte afdeling voor binnen de IND.

1.2.1 Onderzoek bij twijfel

Bestaat er twijfel over de juistheid van een verblijfscode, dan is navraag bij de IND nodig. Toeslagen mag zich volgens de Afdeling namelijk in beginsel wel baseren op de verblijfscodes die de IND doorgeeft (ECLI:NL:RVS:2009:BK0811, rechtsoverweging 2.3.2). Maar als iemand concrete aanknopingspunten naar voren brengt die voor twijfel aan de juistheid van de verblijfscode zorgen, dan moet Toeslagen nader onderzoek doen naar de juistheid van die code door navraag te doen bij de IND (ECLI:NL:RVS:2020:877, rechtsoverweging 3.1).

1.2.2 Overzicht verblijfscodes

Hieronder staat een overzicht van alle verblijfscodes (waarvan sommige in de praktijk niet of nauwelijks (meer) worden gebruikt).

CodeOmschrijving
0Onbekend
9Artikel 9 van de Vw 2000
10Artikel 10 van de Vw 2000
11Artikel 9 van de Vw 2000 - vergunning zonder beperking of gerechtigd krachtens artikel 10, tweede lid, van de Vw 2000
12Artikel 9 van de Vw 2000 - vergunning met beperking, arbeid in loondienst toegestaan
13Artikel 9 van de Vw 2000 - vergunning met beperking, arbeid in loondienst niet toegestaan
14Artikel 9a van de Vw 2000 - voorwaardelijke vergunning
15Rechtmatig verblijf op grond van EG-richtlijn 68/360/EEG, 73/148/EEG, 75/34/EEG of verordening 1251/70/EEG
16Rechtmatig verblijf op grond van EG-richtlijn 90/364/EEG, 90/365/EEG of 90/366/EEG
17Verzoek tot toelating als vluchteling, uitzetting blijft achterwege
18Gemeld bij Vreemdelingendienst, geen verzoekt tot toelating als vluchteling, geen uitzetting
19Artikel 9 van de Vw 2000 - vergunning met beperking (andere beperking dan bij 12 en 13)
20Vergunning op basis van een verdrag (een andere dan bij 15 en 16)
21Artikel 8, onderdeel a, van de Vw 2000 - vergunning regulier bepaalde tijd (arbeid vrij)
22Artikel 8, onderdeel a, van de Vw 2000 - vergunning regulier bepaalde tijd (arbeid, mits tewerkstellingsvergunning)
23Artikel 8, onderdeel a, van de Vw 2000 - vergunning regulier bepaalde tijd (arbeid specifiek)
24Artikel 8, onderdeel a, van de Vw 2000 - vergunning regulier bepaalde tijd (geen arbeid)
25Artikel 8, onderdeel b, van de Vw 2000 - vergunning regulier onbepaalde tijd (arbeid vrij)
26Artikel 8, onderdeel c, van de Vw 2000 - vergunning asiel bepaalde tijd (arbeid vrij)
27Artikel 8, onderdeel d, van de Vw 2000 - vergunning asiel onbepaalde tijd (arbeid vrij)
28Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - gemeenschapsonderdaan (economisch actief, arbeid vrij)
29Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - gemeenschapsonderdaan (economisch niet-actief, arbeid vrij)
30Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - toetsing aan het gemeenschapsrecht (arbeid vrij)
31Artikel 8, onderdeel f en h, van de Vw 2000 - in procedure voor vergunning regulier bepaalde tijd
32Artikel 8, onderdeel f en h, van de Vw 2000 - in procedure voor vergunning asiel bepaalde tijd
33Artikel 8, onderdeel g en h, van de Vw 2000 - in procedure voor voortgezet verblijf (verlenging van vergunning tijdig aangevraagd)
34Artikel 8, onderdeel g en h, van de Vw 2000 - in procedure voor voortgezet verblijf (verlenging van vergunning niet tijdig aangevraagd)
35Artikel 8, onderdeel l, van de Vw 2000 - verblijfsrecht ontleent aan het Associatiebesluit 1/80 van de Associatieraad EEG/Turkije (arbeid specifiek)
36Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - gemeenschapsonderdaan (economisch actief, arbeid specifiek)
37Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - gemeenschapsonderdaan (economisch niet-actief, arbeid specifiek)
38Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - toetsing aan het gemeenschapsrecht (arbeid specifiek)
39Artikel 8, onderdeel m, van de Vw 2000 - in afwachting van indiening asielaanvraag (geen arbeid)
40Artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 - gemeenschapsonderdaan, duurzaam verblijf (arbeid vrij)
41Beëindiging rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000
42Rechtmatig verblijf op grond van voorlopige maatregel van het EHRM (geen arbeid)
43Artikel 8, onderdeel j, van de Vw 2000 - uitzetting blijft achterwege zolang reizen niet verantwoord is vanwege de gezondheid van de vreemdeling of gezinsleden (geen arbeid)
44Artikel 8, onderdeel m, van de Vw 2000 - in afwachting van overdracht naar verantwoordelijke lidstaat van asielaanvraag (geen arbeid)
45Artikel 8, onderdeel i, van de Vw 2000 - verblijfsrecht gedurende vrije termijn
46Artikel 8, onderdeel f en h, van de Vw 2000 - in procedure voor vergunning asiel bepaalde tijd, EG-richtlijn 2001/55/EG (arbeid loondienst) - ontheemde Oekraïner
61Fictieve verblijfscode* voor geprivilegieerden (zij hebben geen verblijfsvergunning nodig en krijgen daarom geen verblijfscode in de BRP)
62Fictieve verblijfscode* voor minderjarige kinderen zonder rechtmatig verblijf (conform een uitspraak van de Afdeling mocht dit geen belemmering zijn voor het recht op huurtoeslag voor de aanvrager - door een wetswijziging per 1 januari 2022 niet meer relevant, omdat er nu alleen geen recht is bij meerderjarige medebewoners met onrechtmatig verblijf, zie paragraaf 1.3.1 van het hoofdstuk)
69Fictieve verblijfscode* overige
91Artikel 115, vierde lid, van de Vw (wettekst 2012) - vergunning onbepaalde tijd (arbeid vrij)
92Artikel 115, zesde lid, van de Vw (wettekst 2012) - vergunning asiel bepaalde tijd (arbeid vrij)
93Artikel 115, tweede lid, van de Vw (wettekst 2012) - vergunning regulier bepaalde tijd (arbeid nader te bepalen)
98Geen rechtmatig verblijf (meer)

* Fictieve verblijfscodes worden gebruikt om er in bepaalde situaties voor te zorgen dat het systeem (TVS) recht geeft op toeslagen. Zonder de fictieve code zou het systeem onterecht geen toeslag toekennen, bijvoorbeeld door het ontbreken van een code of door de aanwezigheid van code 98.

1.3 Aanspraak op toeslagen

Een aanvrager kan geen aanspraak maken op toeslagen als hij geen rechtmatig verblijf heeft. Hetzelfde geldt als zijn toeslagpartner of meerderjarige medebewoner onrechtmatig in Nederland verblijft. Heeft de aanvrager, partner en/of een meerderjarige medebewoner dus verblijfscode 98, dan kan de aanvrager geen aanspraak maken op toeslagen. Lees meer over dit (door)koppelingsbeginsel in paragraaf 1.3 van het hoofdstuk.

1.3.1 Verblijfscode van de aanvrager

Heeft de aanvrager wel rechtmatig verblijf, dan kan hij nog niet altijd aanspraak maken op toeslagen. Dit kan alleen met bepaalde soorten rechtmatig verblijf. Aanspraak op toeslagen bestaat in ieder geval met verblijfscodes 21 tot en met 30, 35 tot en met 38 en 40. Verblijfscodes 15, 16 en 42 (op basis van een verdrag of EU-verordening) geven ook aanspraak. En onder bepaalde voorwaarden kan met verblijfscodes 33, 45 en 46 ook aanspraak op (enkele) toeslagen bestaan (zie paragrafen 1.4.3.2, 1.4.6. en 1.4.7).

1.3.2 Verblijfscode van de partner/medebewoner

Zoals gezegd kan de aanvrager geen aanspraak maken op toeslagen als zijn partner en/of meerderjarige medebewoner verblijfscode 98 heeft. Met iedere andere verblijfscode die staat voor rechtmatig verblijf kan dit wel. Er is namelijk alleen van belang dat de partner en meerderjarige medebewoner rechtmatig verblijft op grond van artikel 8 van de Vw 2000. Op grond van welk onderdeel van artikel 8 van de Vw 2000 maakt hierbij niet uit. Dit is anders bij de aanvrager. Lees hierover meer in paragraaf 1.3.1 van het hoofdstuk.

1.4 Nadere uitleg

We lichten een aantal verblijfscodes nader toe.

1.4.1 Verblijfscodes 21 tot en met 27

Verblijfscodes 21, 22, 23 en 24 duiden op een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd. Bij alle vier gaat het om rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel a, van de Vw 2000. Het verschil zit in de arbeid die wel, niet of beperkt is toegestaan (de zogenoemde arbeidsmarktaantekening). Zo mag bijvoorbeeld iemand met een verblijfsvergunning voor studie niet onbeperkt werken. In de Wet arbeid vreemdelingen staan regels over de tewerkstelling van vreemdelingen. Soms heeft een vreemdeling een werkvergunning nodig om te mogen werken in Nederland. Dit wordt een tewerkstellingsvergunning genoemd en die kan worden verleend door het UWV als er aan de voorwaarden wordt voldaan.

Verblijfscode 25 duidt op een verblijfsvergunning regulier voor onbepaalde tijd. En verblijfscodes 26 en 27 duiden op een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde respectievelijk onbepaalde tijd.

In paragraaf 1.5 van het hoofdstuk staat meer informatie over de verblijfsvergunningen regulier en asiel en de verschillen hiertussen.

1.4.2 Verblijfscode 30

Verblijfscode 30 staat voor rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000 bij toetsing aan het Unierecht (ook wel gemeenschapsrecht of EU-recht). Lees meer over dat recht in paragraaf 1.4.1 van het hoofdstuk. De IND geeft verblijfscode 30 ook wanneer iemand een aanvraag doet om te toetsen aan het gemeenschapsrecht of aan de Zambrano en/of Chavez-Vilchez e.a. zaak, welke over het afgeleid verblijfsrecht gaan (lees daarover in paragraaf 1.4.1.1 van het hoofdstuk). De IND geeft die verblijfscode dan al bij de aanvraag en tijdens de toetsingsprocedure. Verblijfscode 30 is dus een procedurecode, net zoals verblijfscodes 31 tot en met 34. Omdat verblijfscode 30 is gebaseerd op het Unierecht bestaat er bij deze verblijfscode wel recht op toeslagen. Dit is bij de andere procedurecodes niet zo.

Verblijfscode 30 bij inschrijving in de BRP
Als de gemeenschapsonderdaan zich meldt bij de gemeente voor inschrijving in de BRP, krijgt de gemeenschapsonderdaan ook verblijfscode 30. Gemeenschapsonderdanen krijgen namelijk niet pas rechtmatig verblijf, nadat de IND een verblijfsvergunning heeft afgegeven. Lees hierover meer in paragraaf 1.4.1 van het hoofdstuk. Omdat verblijfscode 30 ook wordt gegeven aan gemeenschapsonderdanen die zich hebben ingeschreven in de BRP en zich niet hebben gemeld bij de IND, kan het soms lang duren voordat verblijfscode 30 wordt omgezet in een andere verblijfscode. De beoordeling of er daadwerkelijk verblijfsrecht bestaat op grond van het gemeenschapsrecht, wordt regelmatig pas gedaan als de IND een melding krijgt dat een gemeenschapsonderdaan een uitkering aanvraagt bij de gemeente of het UWV. Op basis van zo’n melding volgt dan pas een beoordeling en kan verblijfscode 30 worden omgezet in een andere verblijfscode (zoals 28, 29, 41 of 98).

1.4.3 Verblijfscodes 31, 32, 33 en 34 (in procedure)

De verblijfscodes (31 t/m 34) geven aan dat de vreemdeling in afwachting is van de uitkomst van een procedure om een verblijfsvergunning te krijgen (31 en 32) of te verlengen (33 en 34). Alleen met code 33 kan een aanvrager - onder voorwaarden - aanspraak maken op toeslagen. Met de andere verblijfscodes die aangeven dat de vreemdeling zich in een procedure bevindt (31, 32 en 34) kan de aanvrager geen aanspraak maken op toeslagen. Slechts in een uitzonderlijke situatie bestaat hierop een uitzondering met code 34. We lichten de vier codes nader toe in de volgende paragrafen.

Let op!  Let op

Heeft de partner of meerderjarige medebewoner één van deze verblijfscodes, dan kan de aanvrager (als hij zelf een rechtgevende verblijfsstatus heeft of Nederlander is) wel aanspraak maken op toeslagen. Lees hierover in paragraaf 1.3.2.

1.4.3.1 Verblijfscodes 31 en 32

Heeft de aanvrager verblijfscode 31 of 32, dan kan hij geen aanspraak maken op toeslagen. Deze codes staan beide voor een rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel f en h, van de Vw 2000. Dit betekent dat de vreemdeling in afwachting is van zijn beslissing op de eerste aanvraag (onderdeel f) of op zijn bezwaar- of beroepschrift (onderdeel h) voor een reguliere vergunning (31) of een asielvergunning (32) voor bepaalde tijd.

Als sprake is van artikel 8, onderdeel f, van de Vw 2000 dan kan per definitie geen aanspraak gemaakt worden op toeslagen door de aanvrager. Lees in paragraaf 1.4.2 van het hoofdstuk waarom dit zo is.

Als sprake is van artikel 8, onderdeel h, van de Vw 2000 dan kan de aanvrager alleen zijn recht op een toeslag behouden als hij direct voorafgaand rechtmatig verblijf had op grond van onderdeel a, b, c, d, e of l én toen dezelfde toeslag kreeg. Lees hierover in paragraaf 1.4.3 van het hoofdstuk. Aangezien codes 31 en 32 gaan over de eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning, kan per definitie niet aan deze voorwaarden worden voldaan en kan de aanvrager met deze codes dus geen toeslagen krijgen.

1.4.3.2 Verblijfscode 33

Heeft de aanvrager verblijfscode 33, dan kan hij alleen onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op toeslagen. Deze code staat voor rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel g en h, van de Vw 2000. Dit betekent dat de vreemdeling zich in een procedure bevindt voor de voortzetting van zijn rechtmatig verblijf. Hij heeft dus om een verlenging van zijn verblijfsvergunning voor bepaalde tijd gevraagd. Code 33 (in tegenstelling tot code 34) geeft aan dat hij die verlenging tijdig heeft aangevraagd.

Met rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel g en h, van de Vw 2000 kan de aanvrager alleen zijn recht op een toeslag behouden als hij direct voorafgaand rechtmatig verblijf had op grond van onderdeel a, b, c, d, e of l én toen dezelfde toeslag kreeg. Lees hierover in paragraaf 1.4.3 van het hoofdstuk.

Overigens wordt niet altijd bij een tijdig bezwaar of beroep tegen de afwijzing van de aanvraag of de intrekking van de verblijfsvergunning verblijfscode 33 toegekend. Er kan namelijk sprake zijn van omstandigheden waardoor de werking van die afwijzing/intrekking van de eerdere vergunning niet wordt opgeschort (zie artikel 73 van de Vw 2000 (vergunning regulier) en artikel 82 van de Vw 2000 (vergunning asiel)). Dit betekent dat de vreemdeling geen procedurecode krijgt en daardoor (tijdelijk) geen rechtmatig verblijf (meer) heeft. Dit levert dan meestal verblijfscode 98 op.

1.4.3.3 Verblijfscode 34

Heeft de aanvrager verblijfscode 34, dan kan hij in beginsel geen aanspraak maken op toeslagen. Deze code staat voor rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel g en h, van de Vw 2000. Dit betekent dat de vreemdeling zich in een procedure bevindt voor de voortzetting van zijn rechtmatig verblijf. Hij heeft dus om een verlenging van zijn verblijfsvergunning voor bepaalde tijd gevraagd. Code 34 (in tegenstelling tot code 33) geeft aan dat hij die verlenging niet tijdig heeft aangevraagd.

Met rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel g en h, van de Vw 2000 kan de aanvrager alleen zijn recht op een toeslag behouden als hij direct voorafgaand rechtmatig verblijf had op grond van onderdeel a, b, c, d, e of l én toen dezelfde toeslag kreeg. Lees hierover in paragraaf 1.4.3 van het hoofdstuk. Doordat de aanvrager niet tijdig om de verlenging van zijn verblijfsvergunning heeft gevraagd, voldoet hij niet aan deze voorwaarden. Er is dan namelijk sprake van een (korte) periode waarin hij geen rechtmatig verblijf heeft (code 98) tussen het moment dat de verblijfsvergunning eindigde en het moment dat de verlenging te laat is aangevraagd. Tijdens deze periode van code 98 bestaat er geen recht op toeslag, zodat op het moment dat code 34 start, geen sprake meer is van het behouden van een recht op toeslag. Gaat aan code 34 niet code 98 vooraf, dan kan dit aanleiding zijn om te twijfelen aan code 34 en navraag te doen bij de IND (zie ook paragraaf 1.2.1).

1.4.3.4 Partner met verblijfscode 31, 32, 33 of 34

Als de partner verblijfscode 31, 32, 33 of 34 heeft, dan kan de aanvrager die rechtmatig in Nederland verblijft aanspraak maken op een toeslag (zie ook paragraaf 1.3.2). Wel kunnen deze codes bij de partner invloed hebben op specifiek de zorgtoeslag van de aanvrager.

Heeft de partner verblijfscode 31, 32 of 34, dan kan de aanvrager aanspraak maken op 50% van de tweepersoonszorgtoeslag. Dit komt doordat de partner dan niet verplicht verzekerd is (artikel 2, vierde lid, van de Wzt in samenhang met artikel 2, eerste lid, van de Zvw en artikel 2.1.1, tweede lid, van de Wlz). Lees hierover meer in paragraaf 1.3.2.4 van het hoofdstuk ‘Zorgtoeslag’. Hierop bestaat een uitzondering. De partner is wél verplicht verzekerd wanneer hij arbeid in dienstbetrekking verricht (zie artikel 11 van het BUB 1999). De aanvrager kan dan aanspraak maken op een volledige tweepersoonszorgtoeslag (zolang hij en de partner aan alle overige voorwaarden voldoen, zoals het hebben van een zorgverzekering). Dit blijkt overigens niet uit de verblijfscode, dus de aanvrager zal zelf moeten aangeven dat zijn partner wel verplicht verzekerd is.

Heeft de partner verblijfscode 33, dan kan de aanvrager op 100% tweepersoonszorgtoeslag aanspraak maken. De in Nederland verblijvende partner is in dat geval namelijk wel verplicht verzekerd (zie artikel 2, eerste lid, van de Zvw en artikel 2.1.1, vijfde lid, onderdeel b, van de Wlz).

1.4.4 Verblijfscode 41

Verblijfscode 41 betekent dat iemand rechtmatig verblijf had op grond van EU-recht (artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000), maar dat dit is beëindigd. Zo’n beëindiging kan ook leiden tot verblijfscode 98, bijvoorbeeld wanneer de EU-burger ongewenst is verklaard. Lees meer over ongewenstverklaring in paragraaf 1.5.6 van het hoofdstuk. Het kan voorkomen dat de gemeenschapsonderdaan verblijfscode 41 heeft, maar dat dit niet meer actueel is. In dat geval moet er worden uitgegaan van de feitelijke situatie. Dit leggen we uit aan de hand van een voorbeeld.

Tip!  Voorbeeld

De burger is gemeenschapsonderdaan, werkt in Nederland en heeft verblijfscode 28. De gemeenschapsonderdaan stopt met werken en vraagt een uitkering aan bij de gemeente. De gemeente meldt dit bij de IND en de IND beoordeelt het verblijfsrecht van de burger. De IND stelt vast dat de burger niet langer rechtmatig verblijf heeft op grond van het gemeenschapsrecht en geeft de burger verblijfscode 41. De burger keert daarop terug naar het land van herkomst. Twee jaar later komt de burger opnieuw naar Nederland en gaat weer werken. Verblijfscode 41 blijft dan in de BRP staan totdat de burger zich meldt bij de IND of zich wendt tot de gemeente voor een inschrijving in de BRP.  

1.4.5 Verblijfscode 43

De vreemdeling met verblijfscode 43 heeft geen titel en moet worden uitgezet, maar hij mag nog (even) blijven om gezondheidsredenen. Hij heeft in de tussentijd dan rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel j, van de Vw 2000. Heeft de aanvrager deze code, dan kan hij geen aanspraak maken op toeslagen. Onderdeel j wordt namelijk niet genoemd in artikel 11, tweede lid, onderdeel a, van de Vw 2000.

1.4.6 Verblijfscode 45

Heeft de aanvrager verblijfscode 45, dan kan hij in beginsel geen aanspraak maken op toeslagen. Deze code staat voor rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel i, van de Vw 2000. Lees in paragraaf 1.4.5 van het hoofdstuk waarom geen aanspraak op toeslagen gemaakt kan worden. Zoals daar ook te lezen is, bestaat er een uitzondering: als de aanvrager rechtmatig in Nederland arbeid in dienstbetrekking verricht kan hij aanspraak maken op zorgtoeslag en kindgebonden budget. De uitzondering geldt niet voor kinderopvangtoeslag en huurtoeslag. Lees in de genoemde paragraaf waarom dit zo is.

1.4.7 Verblijfscode 46

Verblijfscode 46 is in het leven geroepen voor ontheemden uit de Oekraïne. Zij hebben een speciale status op basis van Richtlijn 2001/55/EG. De verblijfsstatus van ontheemde Oekraïners wordt gelijkgesteld met rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel f of h, van de Vw 2000. Deze verblijfsstatus wordt niet genoemd in artikel 11, tweede lid, onderdeel a, van de Vw 2000. Daarom hebben ontheemde Oekraïners in beginsel geen recht op toeslagen. Er kan eventueel wél aanspraak gemaakt worden op zorgtoeslag en kindgebonden budget wanneer de ontheemde Oekraïner rechtmatig in Nederland werkt. Dit leidt niet tot een aanspraak op kinderopvangtoeslag en huurtoeslag, maar hiervoor wordt specifiek voor ontheemde Oekraïners een uitzondering gemaakt in de Wko en Wht. Lees verder over de verblijfsstatus van ontheemde Oekraïners en hun aanspraak op toeslagen in paragraaf 1.4.5 van het hoofdstuk.

Vóór 11 mei 2022 gebruikte de IND verblijfscode 30 voor hen (normaal bedoeld voor gemeenschapsonderdanen met rechtmatig verblijf op grond van artikel 8, onderdeel e, van de Vw 2000). De ontheemde Oekraïners vallen echter niet onder deze bepaling. Daarom is deze code voor hen met terugwerkende kracht omgezet in verblijfscode 46. Soms blijft na 11 mei 2022 wel verblijfscode 30, namelijk als de ontheemde óók de nationaliteit van een EU-lidstaat heeft en dus als gemeenschapsonderdaan rechtmatig verblijf heeft. Die verblijfsstatus geeft meer rechten, dus daarom wordt code 30 aangehouden in plaats van 46. Dat een ontheemde Oekraïner code 30 heeft, betekent daarbij overigens niet dat hij geen aanspraak kan maken op de bijzondere regelingen voor de ontheemde Oekraïners.

1.4.8 Verblijfscodes 91, 92 en 93

De verblijfscodes 91, 92 en 93 bestaan niet meer. Die gaan namelijk over de situatie van vóór de huidige Vw 2000 en komen uit de oude Vreemdelingenwet. Deze codes moeten daarom inmiddels omgezet zijn naar een andere, actuele code. Heeft iemand toch nog één van deze codes, dan is contact met de IND nodig.

1.4.9 Verblijfscode 98

Iemand met verblijfscode 98 verblijft niet (meer) rechtmatig in Nederland. Er kan dan geen aanspraak (meer) gemaakt worden op toeslagen. Dit geldt zowel voor de aanvrager met code 98 als wanneer de partner en/of meerderjarige medebewoner code 98 heeft.

Is er reden om te twijfelen aan de juistheid van code 98? Dan moet contact opgenomen worden met de IND om te onderzoeken of de code wel klopt. Lees hierover ook in paragraaf 1.2.1.

1.4.10 Geen verblijfscode

Er zijn vreemdelingen die geen verblijfscode hebben en in volledige anonimiteit in Nederland verblijven. Zij staan bij geen enkele instantie geregistreerd en kunnen geen aanspraak op toeslagen maken.